stavíme, bouráme, všechno děláme
23.7.2014

Hurá po D11 bezpečně na Polsko – kéž by!

Již jsem zde psal blog, který s tímto tématem souvisí. Cesta z Hradce Králové do Polska je dlouhá léta „výkladní skříní“ českých silnic a skvělým místem pro ty, kteří chtějí spáchat sebevraždu v autě. Bohužel zde ale umírají i Ti, kterým se ještě nechce. Může přijít změna?

Tento článek dává určitou naději, ale krom extrémních optimistů asi málokdo věří, že se toho dočká generace mé roční dcery, natož někdo z nás. Nerad bych zde rozebíral možnou vinu státu či soukromých vlastníků, zejména pak dnes již mediální hvězdy paní Havránkové. Do těchto věcí přesně nevidím, otázka je to složitá a určit jasného viníka je vlastně nemožné.
Rozhodně bych však nechtěl být v roli kohokoliv, kdo je pod tímto naprosto šíleným zdržením viditelně podepsaný a jeho svědomí funguje běžným způsobem. Má totiž na rukou krev mrtvých či zraněných lidí se zkaženým životem na úseku HK – Jaroměř – Náchod – Polsko, kterých rozhodně není málo, a přibývají bohužel se železnou pravidelností.
Tento úsek patří v ČR k vůbec nejfrekventovanějším, pohybuje se na něm extrémní množství kamionů. A když si ke kvalitě místní komunikace připočteme ještě vysokou účast polských řidičů (o nich více zde), můžeme každého šoféra na této silnici považovat za hazardéra.
Kdo má ale přehled o možnostech pracovního uplatnění v Krkonoších a jejich blízkosti, ten dobře ví, že zde existuje obří skupina lidí, kteří zkrátka nemají jinou možnost než denně jezdit do Hradce. Sám jsem do ní dlouho patřil a věřte: Není to sranda!

Byl bych velice rád, kdyby se můj blog dostal před oči těch, kteří mají možnost celou věc ovlivnit nyní. Termín léto 2017, kdy se má dálnice pouze napojit na exit v Kuklenách a dotáhnout auta do HK, není vůbec optimistický. Z mého pohledu navíc toto dotažení vlastně nic nevyřeší, protože Hradečáci mohou již nyní bezpečně dorazit na městský okruh přes víceúrovňovou křižovatku v Opatovicích a novou rychlostní silnicí od Pardubic.

A jak dále? Mezi HK a Jaroměří je prý vykoupeno 90% pozemků. Fajn, kolik procent pozemků se na přivaděči do HK řeší od roku 2006? Méně asi těžko, takže to v podstatě není nijak dobrá zpráva.
Můžeme tedy tipovat. Zkusím to i já a upozorňuji, že jsem notorický optimista.
Přivaděč do HK: 2020
Úsek HK – Jaroměř: 2030
Úsek Jaroměř – Královec: 2060
Koukám na to a jsem asi opravdu moc optimistický, protože bych se toho teoreticky mohl dožít i já, což je při střízlivé úvaze a s přihlédnutím k české povaze naprostý nesmysl.
Ale holky moje, Vy byste jednou z Krkonoš do HK po nové silnici dojet mohly! Snad se nepletu.